ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Է՜հ, թատրոն, թատրոն-1

Է՜հ, թատրոն, թատրոն-1
06.04.2018 | 07:00

ԹԱՍԸ


1907-ի աշնանը հայ բեմի հռչակավոր դերասանուհի Սիրանույշի թատերախումբը Թիֆլիսից մեկնում է Կ. Պոլիս` հյուրախաղերի: Սկյութար թաղամասի ժողովասրահում պատրաստվում են ներկայացնելու Զուդերմանի «Հայրենական տուն» պիեսը: Հանդերձասենյակում զգեստափոխվում են, երբ ներս է մտնում խմբի գործավար Սմբատ Քեսեճյանը: Կարճահասակ, վտիտ, արագաշարժ և արագախոս մարդ էր` քրտինքը մշտապես ճակատին ու Պոլսո ցեխը վրան:


-Տիկին Սիրանույշ, արևդ սիրեմ, պղինձե թասդ քանի մը վայրկյանի համար կուզեմ:
-Թասս ի՞նչ պիտի ընես, Սմբատ,- հարցնում է զարմացած Սիրանույշը:
-Ոտքդ պագնեմ, խիստ անոթի եմ: Քովի ճաշարանը պատվական իշկեմբե չորբասը (փորոտիքի ապուր-Խ.Դ.) ունի, բայց ուզածնիս չափ խոշոր աման չունի: Շուտ ըրե, կաղաչեմ:
-Սմբատ, տղաս, չըլլար, թասս չեմ կրնար տալ,- պատասխանում է Սիրանույշը:
-Արևդ սիրեմ, ի՞նչ կըլլա, շեքեր չէ, որ հալի: Նորեն աղվոր մը կլվամ և քեզի կբերեմ,-պնդում է Սմբատը:
Սիրանույշը դեմքին լուրջ արտահայտություն է տալիս և նորից մերժում.
-Սմբատ, հասկցիր, որ չըլլար կըսեմ:
Բայց Սմբատը համառում է.
-Ջանըմ, ի՞նչ տեսակ Սիրանույշ ես, ինչու՞ կխնայես կոր, թասդ չուտեմ, յա՛: Առջի անգամը չէ, քանի մը անգամներ, քուկիդ բացակայությանը առեր-տարեր, մեջը ապուր կերեր եմ:
Համբերությունը հատած` Սիրանույշը գոռում է.
-Չըլլար, մարդ, չըլլար կըսեմ: Ատիկա չիշիս ամանն է…
Սմբատը գլխապատառ դուրս է փախչում:
1914-ի պատերազմի ժամանակ Քեսեճյանը Լոնդոնում սեփական սրճարան ուներ, այդտեղ էլ մեռավ:

ՍԻՐԱՆՈՒՅՇՆ ՈՒ ՈՍՏԻԿԱՆԸ
Արշավիր Շահխաթունին` Աշոն, որին վիճակված էր Հայաստանի Հանրապետության օրերին դառնալու Երևանի զինվորական պարետ, ապա տարագրվել Փարիզ, տաղանդավոր դերասաններից էր:
Խիստ գեղեցիկ տղամարդ էր` բարձրահասակ, թիկնեղ, թավ հոնքերի տակ բոց աչքերով ու զորեղ ձայնով: Եթե ավելացնելու լինենք նրա զվարթախոս, կատակասեր բնավորությունը, ապա Աշոյի պատկերը կամբողջանա:
Շահխաթունին մի հատկություն էլ ուներ` սիրում էր երևակայության ուժով պատմություններ հորինել և դրանք այնպիսի ոգևորությամբ ու ջերմությամբ շարադրել, որ հավատում էին թե շրջապատը և թե ինքը:
1913-ին Սիրանույշի թատերախումբը, որի մեջ էր և Շահխաթունին, հյուրախաղերի է մեկնում Բաքու: Մայիլյանի թատրոնում (այժմ` Ադրբեջանի օպերայի ու բալետի պետական թատրոն) պիտի ներկայացնեին Լ. Շանթի «Հին աստվածները», որտեղ Աբեղայի դերակատարը Աշոն էր: Թատերաշրջանի բուռն ժամանակն էր, թատրոնի փորձասենյակը զբաղված էր, և Սիրանույշը հանձնարարում է 2-3 ժամվա համար վարձով մի սենյակ ճարել` փորձ կատարելու համար:
Աշոն մի տուն է ճարում և ամբողջ բազմամարդ խմբին առաջնորդում այդտեղ: Խցկվում են մի փոքրիկ սենյակի մեջ, որի կից սենյակից լսվում էր երեխաների աղմուկ, ներթափանցում էր զուգարանի գարշահոտ, այնպես որ լուրջ փորձ կատարել չի հաջողվում:


Երբ վերջապես կիսատ-պռատ փորձն ավարտվում է, Սիրանույշը քսակից մի արծաթե ռուբլի մետաղադրամ է հանում ու մեկնում Շահխաթունուն` սենյակի վարձը վճարելու համար:
-Տիկին, երկու ռուբլի է վարձը,- ասում է Աշոն:
-Ի՜նչ, երկու ռուբլի սա խոզաբունին երկու ժամվան համա՞ր… Սևցուր, իրեն մեկ ռուբլին էլ կբավե:
Եվ սեղանին է նետում ռուբլանոցը, որը գլորվելով ընկնում է գետնին:
Աշոն ասես դրան էր սպասում, դեմքին լուրջ արտահայտություն է տալիս, աչքերը չռում, ուսերը բարձրացնում, ձեռքը դնում ծնոտին և աղաղակում.
-Տիկին Սիրանույշ, այս ի՞նչ արիք:
-Ի՞նչ ըրի, տղաս,- զարմանում է Սիրանույշը:
-Դեռ հարցնում եք ի՞նչ արիք: Դուք մահացու հանցանք գործեցիք:
-Ի՞նչ կըսես, չոճու՞խ ես, ի՞նչ է, Աշո:
-Այո՛, այո՛,- ձայնին դրամատիկ երանգ հաղորդելով` պաթոսով պատասխանում է Շահխաթունին,- դուք մի աներևակայելի, մի քստմնելի ոճիր գործեցիք: Դուք ռուս անհաղթ բանակի սպայիս ներկայությամբ իմ մեծազոր կայսրին` Նիկոլայ II-ին, ոտքի տակ նետեցիք (մետաղադրամի վրա ցարի պատկերն էր), առոչինչ համարելով այն երդումը, որ ես տվել եմ իմ կայսրին` հավատարմորեն ծառայելու նրան մինչև արյանս վերջին կաթիլը: Օ՜, ես պարտավոր եմ իսկույն ևեթ հայտնել ոստիկանությանը:
Սիրանույշը իրոք վախենում է ու գույնը գցում.
-Է՜, Աշո, կատակդ կբավե, հայդե երթանք:
-Ի՞նչ, կատա՞կ եմ անում: Հիմա կտեսնեք կատակը: Ես պարտավոր եմ իսկույն ևեթ հայտնել ոստիկանությանը: Այո, պարտավոր եմ, որովհետև ձեր մեջ կարող են գտնվել մարդիկ, ովքեր ինձ ծուղակի մեջ գցելու համար հայտնեն իմ դավաճանության մասին և ինձ էլ ձեզ հետ միասին կախաղան հանել տան: Թող ո՛չ ոք չհամարձակվի դրամը գետնից վերցնել:
Եվ սաստիկ աղմուկով դուրս է գալիս սենյակից:
-Ամա՜ն, չոճուխներս, աս ի՞նչ փորձանք եկավ գլխուս,- հազիվհազ մրմնջում է Սիրանույշը,-ետևեն վազեք, խայտառակություն մը չհանե: Սա ռուբլին գետնեն առեք:
Մինչ դերասանները միմյանց երես էին նայում, ներս է մտնում Շահխաթունին` մի ոստիկանի հետ:


Դերասանները կարկամում են: Սիրանույշի թուքը ցամաքում է, վախից նստում է աթոռին ու սկսում ծխախոտ փնտրել: Աշոն դառնում է ոստիկանին` մատը տնկելով դեպի Սիրանույշը:
-Այս տիկինը մեր խմբի հերոսուհին է, հիվանդ, ջղային մի կին: Մենք վարձեցինք այս սենյակը երկու ռուբլով, որ այստեղ երկու ժամ փորձ անենք: Սակայն երեխաների աղմուկից, չորս կողմից փչող խայտառակ հոտերից այս տիկինը ավելի ևս հիվանդացավ, և չկարողացանք փորձել մեր պիեսը: Ասացեք, պարոն ոստիկան, ինչպե՞ս վարվենք:
Շահխաթունու խոսքը, բնականաբար, ռուսերեն էր, իսկ Սիրանույշը բացարձակապես ռուսերեն չգիտեր: Եվ Արշոյի` իր վրա մի քանի անգամ մատնացույց անելը նրան պատել էր սարսափով, և խեղճ կինը աղաչական հայացքով նայում էր ոստիկանին:
Մի պահ մտածելուց հետո ոստիկանը բարձրաձայն հայտարարում է.
-Իրավունք ունեք չվճարել: Ես իսկույն կկարգադրեմ,- և դուրս է գալիս սենյակից:
Աշոյի ու դերասանների բաձրաղաղակ ծիծաղից միայն ուշքի գալով, Սիրանույշը` հիստերիկ լացն ու ծիծաղը միախառնած, հազիվ մրմնջում է.
-Աման, Աշո, աս ի՞նչ ըրիր, քիչ մնաց սպանեիր ինձ:

«ԿԱՐՃԵՎԱՆԻ ՀԱՎԸ»
Սիրանույշի թատերախումբը Գանձակում ներկայացնում էր Նևեժինի «Երկրորդ երիտասարդություն» դրաման:
Երրորդ արարին Վիտալիի դերակատար Մաթևոս Աղայանը պիտի հարձակվեր իր հոր սիրուհու վրա և ատրճանակի կրակոցով սպաներ: Բայց ատրճանակը դատարկ էր, մոռացել էին բեմական փամփուշտներով լիցքավորել:
Աղայանը մի քանի անգամ չրթչրթացնում է, որից հետո սիրուհու դերակատարը փռվում է բեմին, իսկ Մաթևոսն էլ այդքանով բավարարվելով` բղավում է.
-Ա՜, այդպե՜ս, ես մորս վրեժը լուծեցի,- և ծափ ու սուլոցների տակ վարագույրը փակվում է:
Կրակ կտրած Սիրանույշը հարձակվում է Աղայանի վրա.
-Ծո՛, անշնորհք, գոնե խեղդեիր:
-Վա՜յ, զարմանալի կին ես, հա՞վ է, ինչ է, որ խեղդեի,-պատասխանում է Աղայանը:
-Հավը դու ես, դու, հավի խելք ունես: Հա՛վ…
-Ներողություն, տիկին Սիրանույշ, ես աքաղաղ եմ, այն էլ Գողթան գավառի Կարճևան գյուղի աքաղաղ,- հպարտորեն պատասխանում է Աղայանը:
Բայց, միևնույն է, այդ օրվանից Աղայանի մականունը մնաց «Կարճևանի հավ»:

ԱԴԱՄՅԱՆՆ ՈՒ «ԴՌՆԱՊԱՆԸ»
Հայ բեմի փառապանծ աստղերից մեկը` Պետրոս Ադամյանը, մի զարմանալի հատկություն ուներ` իր կենցաղի համար փող չէր խնայում, շռայլորեն մսխում էր, բայց չափազանց ժլատ էր գործընկերների նկատմամբ:
Բաքվում ապրում էր «Մետրոպոլ» առաջնակարգ հյուրանոցում: Քաղաքի թիվ 1, ամենանոր և շքեղ կառքը, որ մյուս կառքերի համեմատությամբ կրկնակի թանկ էր, ժամերով սպասում էր հյուրանոցի առաջ, որպեսզի Ադամյանին թատրոն տանի: Ամեն օր հյուրանոցի դռնապանին 5-ռուբլանոց թղթադրամ էր նետում` մուշտակը իր վրայից հանելու և կախելու համար: Այն ժամանակ 5 ռուբլին մեծ գումար էր, բավական է ասել, որ 4 ռուբլով կարելի էր մի լավ ճաշել բարձրակարգ ռեստորանում: Եթե մյուս դերասանները ամսական հազիվ 40-50 ռուբլի էին ստանում, ապա Ադամյանը` 400:
Մի օր փորձի ժամանակ դերասան Ավալյանը Ադամյանից 5 ռուբլի պարտք է խնդրում` մի քանի օրից վերադարձնելու պայմանով, բայց մերժվում է: Նույն օրը ուշ գիշերով Ադամյանը պիտի վերադառնար հյուրանոց, և այդ մասին գիտեր մերժված Ավալյանը:
Նա 20 կոպեկով մի շիշ օղի է առնում, գնում հյուրանոց և դռնապանին հարբեցնելու աստիճանի խմեցնում: Ապա անսթափին տանում է վեր, պառկեցնում քնելու, իսկ ինքը իջնում է, հագնում դռնապանի համազգեստը, դնում գլխարկը, լույսը պակասեցնում ու կանգնում սանդուղքի տակ:


Բարձր տրամադրությամբ, գինովցած գալիս է Ադամյանը: Գլխահակ Ավալյան-դռնապանն առնում է համբավավոր դերասանի թանկարժեք մուշտակը և կախում: Առանց ուշադրություն դարձնելու դռնապանին, Ադամյանը գրպանից մի 10-անոց է հանում, նետում նրան և աստիճաններով բարձրանում: Երբ հասնում է աստիճանի ծայրին, Ավալյանը ներքևից ձայն է տալիս.
-Պետրոս ջան, շատ շնորհակալ եմ, հինգ ուզեցի` տասը տվեցիր…

«ՍԵՐԹՈՒԿԸ»
Հայ բեմի համեստ ուժերից էր Ռշտունին, որը գեղեցկադիմության շնորհիվ սիրահարների երկրորդական դերեր էր կատարում: Բայց սիրունատեսությանը զուգահեռ, ուներ անչափ մազոտ մարմին, ինչը մշտական զվարճանքի առիթ էր հանդիսանում:
Թիֆլիսի Արտիստական թատրոնում ներկայացումից առաջ զգեստափոխվելիս Ռշտունին սերթուկ է խնդրում, զգեստապահ Բալիցկին էլ ասում է.
-Սերթուկի վրայից սերթուկ ես հագնելու՞:
Մի օր Ալեքսանդրապոլում ընկերների հետ գնում է Ձիթողցոնց բաղնիք: Օրն ամպոտ է լինում, բաղնիքում էլ տաք ջրի գոլորշին բարձրանալով` գրեթե կատարյալ մթություն է տիրում: Քիսաչին ներս է մտնում իր գործն անելու և տեսնելով ջրերի մեջ նստած «սևաթույր» Ռշտունուն` բղավում.
-Ա՜յ օղուլ, առաջ մեմ սերթուկդ հանե:

(շարունակելի)

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5574

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ